EN

Privát Magyarország 3. - Vagy-vagy

dokumentumfilm  |   ff  |   1989  |   43'

A szocializmus terrorja elől a privátszféra védettségébe húzódnak a családok. Ősrégi emberi drámák, fojtott szerelmi függések alig látható, de mégis kitapintható kapcsolatrendszerek válnak meditatív feltárulkozással a nézői szem birtokává. A civil életben minden megy tovább, még akkor is, ha önkéntelen szereplői nem is látják, amit néznek. Ez a privát film éppen a láthatatlan és érzéki viszonyok leleplezője.(MNFA)
Érzéki és tudattalan, talán ez a legjobb szókép, amely jellemzi ezt a neo-Freudista elszólások gyűjteményének filmjét. Az ötvenes-hatvanas évek kommunista terrorja elől a privát szféra védettségébe húzódnak a családok és eközben az ősrégi emberi drámák, fojtott szerelmi összefüggések alig látható, de mégis kitapintható kapcsolatrendszerek válnak spontán feltárulkozással a nézői birtokává. A privát életben minden megy tovább, még akkor is, ha önkéntelen szereplői nem is látják magukat, vagy amit épp néznek. E a privát film éppen a láthatatlan és érzéki viszonyok soha nem látott IelepIeződése.(www.forgacspeter.hu)
Érzéki és tudattalan, talán ez a legjobb szókép, amely a filmet jellemzi. A szocializmus terrorja elől a családok a privát szféra védettségébe húzódnak. Ez a privát film a láthatatlan és érzéki viszonyok soha nem látott leleplezője.(BBS Katalógus 1961-91)

ALKOTÓK

Rendező: Forgács Péter Rendező asszisztens : Ujj Zsuzsa Gyártásvezető: Rusznyák Sándor Hangmérnök: Gulyás Katalin, Hortobágyi László Dramaturg: Ferenczi Gábor Zeneszerző: Szemző Tibor Gyártó: BBS

A Balázs Béla Stúdió

A Balázs Béla Stúdió a magyar film megújításán dolgozó fiatal filmesek alulról jövő kezdeményezéseként jött létre 1959-ben. Az 56-os eseményeket követő kádári konszolidáció kultúrpolitikai támogatásával 1961-ben intézményesült.
A 70-es években a BBS már nem csak főiskolát végzett pályakezdő filmesek műhelye. Ebben az évtizedben a stúdió szenvedélyes elméleti viták terepe volt, ahol a kísérleti filmes, konceptualista irányzatoktól a társadalom megújítása, megváltoztatása iránt elkötelezett dokumentumfilmes megközelítésekig átfogó, progresszív műhelymunka folyt.
Az alapvetően avantgardista attitűddel szakítva, a 80-as években a BBS a korszakra jellemző „intézményesített struktúrán kívüliség” szabad szellemi tere volt, egyben a magyar videóművészet egyik jelentős műhelye, amely a demokratizálódási folyamat dokumentálásával jelentősen hozzájárult a magyarországi államszocializmus rendszerének leépítéséhez.
A 90-es évek kultúrpolitikai törekvései, megkérdőjelezve a BBS létjogosultságát, lassú sorvadásra ítélték a műhelyt. Utolsó produkcióját 2005-ben készítette, majd 2010-ben megszűnt.

A BBS Kutató Archívum

A BBS Kutató Archívum 2006-ban a Balázs Béla Stúdió Alapítvány, a Műcsarnok és a Magyar Nemzeti Filmarchívum együttműködésében jött létre. Az archívum célja a BBS filmjeinek és dokumentumainak minél szélesebb körben való megismertetése. A Műcsarnok könyvtárában őrzött elektronikus filmmásolatok és a BBS fennmaradt dokumentumai nem kölcsönözhetőek, hivatalos nyitva tartás idején a könyvtárban megtekinthetőek. A Műcsarnok Nonprofit Kft. fenntartója a Magyar Művészeti Akadémia.